In the jungle the mighty jungle

27 januari 2014 - Lima, Peru

Vijf dagen in de jungle is geen straf. Met de eerste boottocht naar onze lodge was het al een succes, direct bijna alles gezien. 4 verschillende soorten apen, anaconda, vlinders, vogels, pijlstaartrog, dolfijnen en s ’avonds de kaaimannen. Onze gids was een tikkeltje arrogant en eigenwijs maar was wel in staat om alle dieren te vinden. Een voorbeeld van zijn eigenwijsheid, als je hem vroeg waar je op moest letten als je dieren wil spotten zei die; “i’m an experienced quide, ten years experience, i have trained eyes, i have trained eyes”. Oke bedankt voor het antwoord. Daarnaast had die een camera die veertig foto’s per seconde nam, wat niet eens mogelijk is en op de vraag waarom die zo belachelijk veel foto’s nam gaf hij aan dat het zijn hobby was waarop de reactie uit de boot was of het zijn hobby was om foto’s te deleten. Zoals je merkt zat de sfeer er lekker in.

Het vetste wat we hadden gezien was toch wel de anaconda naar verluid had hij een kleine kaaiman gegeten van ongeveer 2 meter, dit kun je zien omdat de anaconda ongeveer 5 dagen erover doet om iets van die grootte te verteren en de eerste dag zie je de contouren van het beest nog. Gelukkig voor ons blijft de anaconda ook vijf dagen op dezelfde plek liggen en zakte de rivier vrij snel en konden we steeds meer zien.

Verder hebben we nog twee lokale dorpen bezocht wat wel een beetje een façade was, het eerste dorpje wat we aandeden was waar ze lieten zien hoe ze yucca brood maakten. Na daar aangekomen te zijn  stonden er twee huizen en werd er een vrouw geroepen die op haar dooie gemak naar buiten kwam lopen, na de yucca wortels te hebben gekapt konden we ze raspen en werd het brood bereidt. We begrepen van onze gids dat ze vrij rijk aan het worden waren van alle toeristen en s ’avonds met hun iphone bij de zendmast stonden voor wat ontvangst.

Het tweede dorp wat we aandeden was die van de sjamaan, na ja aandeden, de sjamaan werd opgepikt met zijn verkleedspullen in een tasje en we gingen naar de plek waar ze altijd hun iowaska drinken, het sap van een plant wat een hallucinerend effect heeft. De sjamaan had hier waarschijnlijk wat teveel van gedronken want hij spoorde niet helemaal, was niet meer in staat om vragen te begrijpen, en gaf bijvoorbeeld aan dat voor de verentooi die hij op had 22 kanaries waren gedood terwijl onze gids aangaf dat hij hem waarschijnlijk ergens gekocht had, verder kreeg iedereen op het einde een soort spirituele zalving met een tak en zei die op het einde “klaar” oftewel “volgende”.

Na de laatste avond in de jungle te hebben afgesloten met een whisky van onze gids van rond de 280 dollar, ahum, was het tijd om richting banos te gaan. Hier hebben we onze portie outdooractiviteien gedaan; mountain biken, raften en zip linen.

We wilden onze trip graag afsluiten aan het strand zodat we veels te bruin terug kwamen en ik moet zeggen dit is aardig gelukt. Na op de laatste dag een surflesc te hebben genomen waaruit bleek dat ik een natuurtalent was en na de eerste golf al direct stond is er een einde gekomen aan de huwelijksreis. Finito, basta, einde, terug naar het koude kikkerlandje waar de winter eindelijk aangebroken is, tot snel.