Stuck on the island

6 december 2013 - Utila, Honduras

Utila heeft naar verluid de meeste duikscholen per vierkante meter. Het hele eiland is erop ingericht om mensen hun open water, advanced of dive master te laten behalen. We kwamen aan op zondag en waren ongeveer de enige toeristen in de Ferry van die middag. Echter stonden er wel een luttele 20 man ons op te wachten om hostels en duikcursussen te verkopen. Na voor de best Engels sprekende persoon gekozen te hebben (je moet toch ergens op discrimineren om te selecteren) die ons ook een gratis nacht aanbood, waren we aangekomen op de bay islands.

De dag erna op onderzoek uitgegaan en gekozen voor Parrots, die goed aangeschreven stond. Ik begon met de theorie en deze werden toegelicht met filmpjes uit de jaren 80, zelden zo’n slecht acteerwerk gezien en ontzettend foute grappen wat het ook wel weer hilarisch maakte. Uiteraard waren ze bezig met nieuwe instructiefilmpjes die beter bij de huidige tijd passen maar waarschijnlijk zeggen ze dat ook al voor de laatste tien jaar. De tweede dag was de eerste duik naar 6 meter, waar we allemaal oefeningen moesten doen, zoals de duikbril vol laten lopen en weer leegmaken en dalen/stijgen etc. De derde dag twee duiken naar 12 meter en de vierde dag twee duiken naar 18 meter. Na met zijn achten het theorie examen te hebben gedaan zonder enige vorm van toezicht ben ik uiteraard met vlag en wimpel geslaagd. En kan ik met trots open water diver toevoegen aan mijn C.V. je weet nooit waar het goed voor is toch!

We hebben in Utila twee Amerikanen ontmoet die uit Atlanta kwamen, hier hebben we verschillende malen mee afgesproken. Uiteraard allebei hevige American Football fanaten en ook meerdere uitnodigingen gekregen om ze op te zoeken in Atlanta en mee te gaan naar een wedstrijd. Ze waren zelf al 7 jaar getrouwd en het was erg leuk om de verschillende bruiloftsverhalen uit te wisselen. Daarnaast de tour producer ontmoet van mumford and sons die zeker kaartjes voor ons kon regelen als ze naar Nederland kwamen. Hij zei letterlijk jullie zijn de enige twee Nederlanders die ik ken dus dat kan ik wel beloven, dus we hopen dat ze snel naar Nederland komen. Daarnaast heeft die een heleboel tips gegeven van resorts in Colombia maar ben bang dat die buiten ons budget liggen.

Na een week op Utila te hebben gezeten en helaas mijn fundives moeten cancellen vanwege het aanhoudende slechte weer zijn we nu op weg naar nigaracua. Het was enigszins jammer dat we er precies waren in het regenseizoen waardoor de duiken wat minder mooi waren. Wel was het grappig om te zien dat het hele eiland bijna niks doet als het regent, iedereen gaat aan de rum of andere goedkope alcohol en probeert op die manier de tijd te verdrijven. Ook bevoorrading werd een probleem en zorgde ervoor dat producten uitverkocht raakte. Na ja genoeg over Utila, we hebben verzaakt om foto’s te nemen door onverklaarbare redenen, dus deze keer alleen een verhaal.

1. Lonneke:
    Lieve Jo en ar :)
    Wow wat een leuke verhalen, ik krijg er wel heel veel reiskriebels van dus moet ze niet teveel lezen.. Heel cool wat jullie allemaal beleven! Geniet er maar heeeeeeeeeeel veel van, hier begint het te sneeuwen en is alles nog hetzelfde. pfff...

dikke kus van lon ;)
  2. Mieke:
    Hoi wereldreizigers,
    Leuk om jullie verhaal weer te lezen, het was wat stil de laatste tijd ;-) Trouwens wanneer je 2 extra kaartjes voor Mumford and sons kunt regelen hou ik me aanbevolen. Te gekke muziek.
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag (met foto's ;-)). Veel plezier vanuit een stormachtig Utrecht.
    Groetjes
    Mieke
  3. Tineke Scheepstra:
    6 december 2013
    Hoi Arnaud en Joanne, leuk om weer wat te horen. De volgende keer met foto's graag! In elk land een cursus, dat tikt lekker aan op jullie c.v.'s! Een mooie tijd in Nicaragua gewenst! Met mooi weer!
    Het was hier heel stormachtig. Gisteravond ging ik met de auto naar Jaap Scheepstra in Amsterdam, maar er waren flinke rukwinden, het reed niet echt lekker. Liefs!
  4. Azzie:
    7 december 2013
    Mooi verhaal!
    Vraag uit het publiek: waarom heet de post "stuck on the island"?
  5. Arnaud:
    8 december 2013
    Ah goeie vraag, omdat de Ferry vijf dagen niet ging vanwege te hoge golven, dus we konden niet van het eiland afkomen.
  6. Pief:
    18 december 2013
    "Na met zijn achten het theorie examen te hebben gedaan zonder enige vorm van toezicht ben ik uiteraard met vlag en wimpel geslaagd."

Gelukkig heeft het reizen je in de kern nog niets veranderd Arie!! Haha