Hoor de wind ruist door de vulkaan

21 december 2013 - León, Nicaragua

Sinterklaas lijkt wellicht voor jullie alweer lang geleden aangezien kerst met rasse schreden nadert en iedereen zich verheugt op een lekkere kerstmaaltijd en een aantal extra dagen vrij.

Ik moet zeggen dat wij een sinterklaas hebben gevierd zoals we dat wellicht nooit meer zullen doen.

Nummer 2 op de lijst van de bucketlist van CNN, vulcano boarding Cerro Negro in Nicaragua. http://travel.cnn.com/explorations/play/50-thrilling-experiences-116798 Alleen in een F16 vliegen verslaat dit nog, nou moet ik eerlijk toegeven dat zwemmen met haaien nr. 24 op de lijst me wel vetter lijkt dan dit maar het was zeker een goede portie adrenaline die door je lijf heen gierde toen we de vulkaan af gingen op ons sleetje van hout.

Na een vrij angstaanjagende blik naar beneden boven op de vulkaan waar een hoek van 45 graden de steilheid was konden we niet echt meer terug. Mannen eerst dus of we go, na een wat hobbelig begin kwam de snelheid er lekker in en vonden de opspattende stenen een weg naar mijn mond, oh ja vergeten je moest je mond dicht houden. Verbazingwekkend genoeg zijn in deze sport de vrouwen beter dan de mannen. Het dag record werd dan ook neergezet door een vrouw met een snelheid van 80 kilometer per uur. Verklaringen hieromtrent zijn niet volledig duidelijk maar het voornaamste heeft te maken met teveel controle willen uitoefenen terwijl de vrouwen niet direct begrijpen hoe het werkt en gewoon achterover hangen en gaan.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik trager was dan Joanne een verlies wat ik nog steeds nog niet verwerkt heb, wellicht moeten we op een dag terug gaan om dit te herstellen.

Nicaragua is een erg mooi land, helaas heeft het ook iets van mij afgenomen namelijk mijn trouwring. Laguna del apoyo, een meer in de krater van een vulkaan herbergt nu de trouwring. Na een zwempartij waarin verschillende slagen werden afgewisseld sloeg het noodlot toe en gleed de ring van mijn vinger af, het meer was op die plek ongeveer vijf meter diep en na verschillende hulptroepen ingeschakeld te hebben moesten we uiteindelijk toch de zoektocht staken. Ik begreep dat er nog een paar dagen is doorgezocht maar zonder resultaat. We zitten er nu over na te denken om onze geloftes over te doen en zijn nog op zoek naar iemand die deze voltrekking wil doen. Wellicht plakken we er een leuk reisje achteraan na de voltrekking.

In El Castillo een klein dorpje wat een prachtig kasteel herbergt en in afzienbare tijd op de unesco wereld erfgoedlijst komt te staan hebben we ook onze tweede tocht naar de jungle gedaan.

Nadat de touroperator had aangegeven dat er goed geinvesteerd was in regenjassen en dat we die niet mee hoefde te nemen gingen we die ochtend op weg. Uiteindelijk blijkt een raincoat hier een zwemvest te zijn maar gelukkig was het aardig droog dus maakte dat uiteindelijk ook niet uit. De jungle is erg groots en mooi. Het herbergt veel kleine gifkikkers, slangen, apen en allemaal verschillende reptielen en insecten. (zie foto’s).

Daarnaast hebben we ook nog de kaaimannentour gedaan bij nacht. Door middel van een zaklamp proberen ze de rood oplichtende ogen van een kaaiman te vinden. Helaas hadden we niet genoeg licht om foto’s te maken maar het was zeker een leuke ervaring waar we verschillende kaaimannen hebben gezien. Helaas heeft die niet een kleintje kunnen vangen maar verwacht dat we later op de reis nog wel meer kansen krijgen om er wat te zien.

Na de grens overgestoken te zijn per boot naar Costa Rica en daar ons vliegtuig gepakt te hebben zijn we aangekomen in Colombia waar het tweede deel van onze reis begint.

Vanaf deze plek willen we iedereen alvast gezegende kerstdagen toewensen en een gelukkig nieuwjaar.

1. Azzie:
    Prachtig!
    En vet dat jullie in de jungle zijn geweest. Ziet er goed uit!
    Hoe is Colombia?
  2. Liesbeth vd Wal:
    21 december 2013
    Joh wat een avonturen!!!! Heerlijk om te lezen terwijl ik hier aan mijn ontbijtje zit en buiten waait het enorm met regen! Dus blijf lekker genieten!!!!
  3. Koos Tamminga:
    21 december 2013
    Leuk verhaal, goed geschreven en de foto's zijn mooi. Geniet nog even van alweer de laatste maand, en dan weer aan het werk. En geen trouw festiviteiten meer, dat kost me weer een vrijedag. Het is toch de ring van Arnaud? Dan ligt de aanschaf van een nieuwe ring gewoon bij je schoonouder's hoor Joanne?
  4. Auke Scheepstra:
    21 december 2013
    Haha die Koos.....nog steeds niet overtuigd wie voor de bruidsschat had moeten zorgen.......
    Maar ik vind dat onze zoon z'n dunne vingertjes straks gewoon weer moet laten wapperen zodat ie zelf tot nieuwe aanschaf kan overgaan en dan weer trots kan laten zien dat Joanne bij hem hoort.
  5. Elsbeth:
    22 december 2013
    Ik zie dat jullie ouders er nu al op tegen zijn maar ik wil de voltrekking wel doen! Wat dachten jullie van op Hawaii?? ;) altijd al eens willen doen!

Leuk verhaal!! Jullie maken heel wat mee! Zijn er ook filmpjes dat jullie van de vulkaan roetsjen?!
    Geniet nog even! Nog een goede maand te gaan!
    Liefs
    Elsbeth
  6. Marieke:
    23 december 2013
    Wow, mooie foto's van die gifkikkers! Nog een maand genieten. Alvast een hele fijne kerst (zonder ons ;-) en een mooi oud en nieuw. Een van beide toevallig op het strand in Colombia? liefs, Marieke